Monday, May 23, 2011

Berfikir sejenak




Sebenarnya saya tidak tahu nak tulis entri pasal apa? Bukan tiada idea untuk menulis .. Sebenarnya banyak benda yang bermain dikepala. Macam-macam benda..Macam slogan astro tu.Macam-macam ada..Sampai terbawa-bawa ke mimpi..Hahaha.. Geli hati pun ada..Saya tidak tahu dari mana iannya bermula. Tapi yang saya tahu iannya bermula daripada minat membaca dari satu blog ke blog lain.
Entahlah! Sejak bila pula minat buat blog ni pun tak tahu. Mungkin dari member kot..Huhuhu.Lagipun memang dari sekolah lagi minat menulis . Waktu sekolah dulu juga minat mencari maklumat dan lekat kat papan kenyataan dekat belakang kelas. Masa tu bangga juga member baca bahan yang kita cari. Kadang-kala terlebih rajinlah pula. Bukan niat untuk menunjuk-nunjuk yang kita ni pandai. Mungkin memang hobi suka sharing sesuatu bahan tu dengan orang lain. Lagipun sharing kan is caring. Hehehe~
Apabila belajar kat Universiti pula, lagi banyak  maklumat yang saya dapat dan selama ini maklumat itu tidak sangka saya akan membacanya. Sebagai contoh pasal konspirasi dunia, isu-isu politik, agama pagan, yakjuj dan makjuj, the hidden hand, dajjal dan banyaklah lagi. Tapi bila difikirkan balik semua itu telah banyak menyedarkan saya tentang dunia ini. Tentang sang pencipta, tentang kebenaran yang kita tidak sedar semuanya terdapat dalam al-quran dan secara rtidak langsung membuatkan saya banyak membaca dan berfikir.Huhhu~ Begitu agung dan kasihnya Allah kepada kita. Bila memperkatakan pasal dajal. Saya berharap sangat saya tergolongan dalam kelompok kebenaran. Jika betul akan berlaku peperangan akhir zaman. Saya berharap agar terselamat daripada fitnah dajal. Sebab saya tahu saya seorang perempuan yang lemah imannya dan mungkin akan tergolong dalam pengikut anti-chirst...::

Bila memperkatakan pasal isu politik. Kadang-kala buat saya muak.Terutamanya isu politik dalam negara. Saya selalu elak(senang kata malas nak ambil port pasal politik ni).Bukan apa bila fikir-fikir balik macam budak-budaklah pemimpin kita ni. Saya cakap macam tu sebab sebagai seorang pemimpin mestilah dia seorang yang berilmu (kuasai ilmu dunia dan akhirat) dan bersikap matang. Lagi satu kenapalah kita terlalu agung-agungkan konsep barat tu.. Hai!Memang betullah dah nak kiamat. Mungkin pemimpin kita ni tak sedar. Diaorang ingat rakyat sekarang ni macam rakyat dulu-dulu. Ikut je apa yang diaorang cakap. Sekarang rakyat dah majulah. Boleh fikir perkara baik dan perkara buruk.Malunya saya bila diaorang gaduh-gaduh. Orang tu cakap macam ni..Orang ini pula cakap macam tu..Adoi!! Malu je dengan orang luar. Sebagai seorang pemimpin kenalah tunjuk teladan yang baik. Buat sesuatu benda tu dengan nawaitu nak tolong rakyat. Niat tu biarlah ikhlas. Ingat sebagai seorang pemimpin amat berat tugasnya, berat dugaannya, berat dosanya dan segala-galanya beratlah. Nanti akhirat banyak benda kena soal. So, sesiapa yang bercita-cita jadi pemimpin fikir-fikirlah pasal benda ni.

Sekaran ni pun banyak maklumat yang kita boleh dapat. Bukan setakat blog je. Dekat twitter dan facebook pun kita boleh dapat. Senang jekan. Asalkan ada wifi, laptop/computer/handset or broadband terus dapat bahan. Semuanya ada. Hahaha~
Waalubagaimanapun, bukan semua benda tu membawa kebaikan. Ada juga keburukannya. Bergantung pada diri kitalah. Nak tengok benda yang prono ke? Or cari bahan untuk menambah pengetahuan. So tepuk dada tanya imanlah......................:::

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons