Thursday, May 27, 2010

Antara Mencintai & Dicintai

Melihat telatah anak kecil itu membuatkanku tersenyum gembira. Kelakuannya mencuit hatiku. Alangkah indahnya zaman kanak-kanak. Tanpa memikirkan dugaan dan cabaran kehidupan. Mereka masih belum lagi mengetahui keadaan dunia yang sebenar. Begitu juga aku semasa zaman kanak-kanak. Hanya ketawa sahaja yangku mengerti waktu itu. Aku hanya menangis apabila permintaanku tidak ditunaikan. Rindunya aku pada zaman kanak-kanakku. Bermain dan bergelak ketawa. Alangkah seronoknya aku jika kesempatan kembali pada zaman itu. Bunyi desiran ombak membuatkanku semakin tenang. Angin yang sepoi-sepoi bahasa menambahkan lagi ketenanganku. Subahanallah!Maha suci-Mu Allah. Tiba-tiba sebatang pen jatuh.Baruku sedari yang ku hendak menulis catatan luahan hatiku pada sebuah buku yang setia menemaniku selama ini.


Buku hijau ini ku tatapi. Ku selak satu bersatu helainnya. Tiba-tibaku terpandang sesuatu yang membuatkanku terkenang semula..


Adakah si dia mengerti apa yangku rasakan?Adakah dia tahu akan isi hatiku?Mengapa hatiku berdebar-debar?Mengapa!!!Aku sudah jatuh cintakah?Pelbagai persoalan bermain difikiranku.Mengapa aku masih mengintai dia?Dialah lelaki yang ku cintai..Cinta pertama!ya, cinta itu buta.Semua orang kata cinta itu buta..Tetapi apakah keistimewaannya sehingga membuatkan ku jatuh cinta kepada dia?Sudah bertahun lamanya. Kenapa masih ada lagi cintaku kepadanya?Dia tidak mengetahui.Bodohnya aku.Masih setia pada yang satu.Bukanku tidak menerima lelaki lain. Tapi hatiku tetap yang satu.. Hanya dia.Hanya dia yang ku tunggu. Hatiku sakit jika dia mempersiakan aku. Dia sudah mempersiakan cintaku yang setiakah?Ohhh,janganlah kau membuatkanku begitu. Nanti hatiku sakit. Bagaikan dihiris dengan sembilu.Kau mengertilah yang aku tunggu kau selama ini. Hanya dikau yangku tunggu.Mengertilah!


Aku tersenyum kembali lalu memyelak helaian yang baru. Sekuntum mawar merah.Warnanya sudah menjadi hitam. Ini menunjukkan mawar itu sudah lama tersimpan di buku ini. Mawar ini mengingkatkanku sesuatu yang indah. Sangat indah bagiku. Kerana mawar inilah yang mengingatkanku kepada si dia.Ya, hanya dia.Satu pesanan masuk.

Sofia kau kat mana?Penat aku cari kat office dengan rumah kau.Kau tidak bagitahu aku kau bercuti.

Aku meletakkan telefon bimbit ke bawah. Malas aku melayan Ramlah. Bukan bermaksud mementingkan diri sendiri tetapi aku tidak mahu diganggu. Aku mahu melihat keindahan di tepi pantai sambil menghirup udara yang segar.Aku menggegam pasir dan melepaskannya semula. Seorang kanak-kanak perempuan mengajakku menolongnya membuat istana pasir. Pada mulanya aku enggan tetapi bila diajak berulang-ulang kali akhirnya aku mengalah. Tidak sampai hati aku menghampakan permintaannya.


“Assalamulaikum”
“Walaikumsalam” Aku menoleh ke belakang dan tiba-tiba...
“Awak...”
Lelaki itu hanya tersenyum.
“Tidak sangka rupa-rupanya dunia ini kecil sahaja”,
Aku tergamam dan tidak dapat berkata apa-apa.
“Awak buat apa di sini?”
“Saya...saya..saya..” Aku buntu.
“Kenapa ni? Takkan terkejut bila jumpa saya,” Lelaki itu tersenyum kembali.

Ya Allah! Kenapa lelaki ini harus muncul dalam hidupku.Kenapa? Aku tidak mencintai dia. Bukan...Sebenarnya aku tidak layak untuk dia. Hatiku hanya orang lain.Maafkan aku..Maafkan aku...

“Awak, awak tidak sihat ker?”
“Ha, maaf saya mengelamun tadi,”
Awak ni suka sangat mengelamun. Waktu belajar dulu pun suka mengelamun. Ingatkan dah tidak adalah sekarang,”Lelaki itu mengerutkan dahinya.
“Tidak sangka kita berjumpa di sini, Ali” Aku mengubah topik perbualan.
“ Memang saya tidak sangka dapat jumpa awak disini. Sebab itulah saya kata tadi yang dunia ini kecil. Mungkin ini dinamakan jodoh,” Ali senyum membawa maksud tersirat.
“Perangai awak masih tidak berubah,”
“Akak! Akak!Terima kasih bantu saya,” Kata kanak-kanak yang mengajakku tadi.
“Maafkan akak ya dik,”Jawabku.
“Apa kata saya belanja awak minum,” Kata Ali.
“Belanja minum...”
“Ya, jom. Sudah lama kita tidak jumpa. Mesti banyak cerita yang hendak dikongsi,”
“Tidak mengapalah awak.Saya rasa hendak pulang. Lagipun sudah lama saya kat sini,”
“ Kalau macam tu apa kata malam ni kite dinner sama-sama,” Ali masih lagi memujuk.
“Dinner!!Tak mengapalah,” Aku cuba menolak.
“Janganlah kata macam itu.Nanti pukul 8.00 saya tunggu awak dekat restoran. Awak datang tau. Saya akan tunggu sampai awak datang,”
“ Tapikan awak.............”
“Tidak ada tapi!Tapi!Tapi lagi.Awak mesti kena datang jugak. Oklah saya hendak pergi. Saya sayangkan awak,”
“Haaa..”Aku terkejut apabila mendengar kata-kata Ali yang akhir itu.



Mengapa dia masih menghantui lagi dalam hidup. Mengapa kau masih setia. Lupakan sahaja aku ini. Aku tidak layak untuk kau. Jiwa ragaku hanya untuk orang lain. Aku tidak dapat melupakan dia. Lupakan aku sahaja. Janganlah kau setia. Aku tidak mahu hati kau terluka. Kau lelaki yang baik. Lelaki yang sangat baik bagiku. Maafkan aku kerana tidak mampu memberi apa yang kau kehendaki. Lebih ramai lagi gadis yang layak lagi untuk kau. Cintailah salah seorang daripada mereka. Kau berharap mengapai kebahagiaan. Aku hanya memberikan kau kedukaan sahaja.


Aku melihat cermin di hadapanku. Fikiranku buntu. Apa yang harus aku lakukan? Haruskah aku pergi ataupun tidak.Mengapa keputusan ini sangat berat bagiku? Fikiranku mengatakan aku tidak perlu  pergi dan hatiku mengatakan sebaliknya. Aku tidak mahu dia hampa. Tetapi aku tidak mahu di salah sangka denganku. Jam menunjukkan pukul 8.30 malam. Fikiranku bertambah buntu.Aku menuju ke katil dan menangis sepuas-puasnya.Tiba-tiba loceng pintu berbunyi......

Aku membuka pintu dan aku melihat...............


“Awak!!!”
Ali hanya tersenyum sahaja lalu menghulurkan sejambak bunga. Aku terdiam dan mengambil bunga itu.
“Awak terkejut.Saya sudah jangka yang awak mesti tidak datang.Jadi saya berusaha mencari nombor bilik awak dan makan malam disini sahaja,”
“Kenapa awak terlalu baik dengan saya?”
“Jangan kita bincang pasal hal ini. Jom kita menikmati makan malam,”Ali memberi arahan kepada pelayan resort itu supaya menyediakan makan malam.
“Sangat indah menikmati makan malam disini,” Ali memulakan topik.
Aku hanya tersenyum.
“Awak buat apa sekarang? Sejak habis belajar kite sudah lost contact,” Ali menyambung kata-katanya.
“Saya bekerja di Syarikat Telekom,”Jawabku jujur.
“Awak kerja apa sekarang?
“Sebenarnya saya bekerja di Resort ini,”
“Disini..Kerja apa?” Soal aku.
“Tidak perlulah awak tahu. Sungguh cantikkan bulan itu,” Ali mengubah topik perbualan.
“Ya, sangat cantik,”
“Secantik awak,”
“Awak!!!”
“Betul, bulan itu secantik awak. Saya tidak ada maksud lain,”
“Awak dah ada kekasih,”
“Saya menunggu awak,”
“Awak!!Janganlah begini. Saya tidak boleh...”
“Kenapa tidak boleh?Saya cintakan awak.Saya betul-betul cintakan awak dan saya ikhlas. Kalau boleh saya hendak kahwin dengan awak,”
“Awak saya tidak boleh,,,”
“Mengapa tidak boleh?Apa kurangnya saya? Saya boleh bagi aku segala-galanya.Tapi tolonglah!Saya cintakan awak,”
Maafkan saya. Hati saya hanya untuk orang lain. Saya tidak boleh..Saya tidak boleh menerima awak kerana saya tidak cintakan awak.Awak fahamlah,”
“Awak, apa lagi yang saya harus lakukan bagi menunjukkan cinta saya kepada awak? Mengapa awak tidak boleh menerima saya? Mengapa hati awak tidak terbuka untuk saya,” Ali memegang tanganku. Akhirnya air mata yang ditahan jatuh juga.
“Awak janganlah begini. Lebih baik awak balik dulu.Tenangkan fikiran,” Aku memegang bahu Ali dan cuba membawanya keluar.
“Awak, saya cintakan awak sampai bila-bila pun. Sampai bila-bila.Sama ada awak suka atau tidak saya tetap setia pada awak seorang,”Ali mengetuk pintu.



Aku hanya mampu menangis. Menangis dan terus menangis. Mengapa kau ego? Mengapa? Janganlah buat aku begini. Jangan buat aku menjadi bertambah bersalah.Cubalah memahami diriku. Aku tidak mampu untuk mencintai kau. Bukan tidakku cuba membuka ruang untukmu tetapi aku tewas. Cintaku hanya untuk si dia. Hatiku masih mencintai si dia. Maafkan aku. Hanya itu yang mampu ku katakan. Kau mengertilah! Mengertilah daku! Janganlah seksaku begini. Sangat sakit..Betul sangat sakit. Jangan menagih cintaku. Jangan tunggu aku. Bukalah hati kau kepada gadis lain. Mereka lebih layak untuk kau.Jika suatu hari kau jumpa gadis yang sesuai dengan dirimu. Lupakanlah aku secepatnya. Kau berhak hidup bahagia. Jangan menunggu aku lagi. Biarlah aku begini...



Aku menuju ke beranda. Sungguh segar rasanya udara pagi yang mendamaikan. Bunyi desiran ombak membuatkan hatiku menjadi tenang. Sepasang kekasih sedang berjalan di atas air. Sungguh romantik pasangan tersebut. Tiba-tiba lagu I'm alive daripada Celine Dion berbunyi.Ini tidak lain tidak bukan mesti Ramlah. Ramlah satu-satunya kawan yang aku kenali sejak dibangku sekolah. Dialah teman yasng akan ku curahkan segala suka dan dukaku kepada dia. Ramlah, kaulah satu-satunya kawanku yang baik dan aku tidak tahu bagaimana hendak membalas jasa kau selama ini. Telefon bimbit ku capai di meja solek.

“Lisa, kau pergi mana semalam. Penat aku aku call gan mesej,”
“Sorrylah Ramlah. Aku tertidur,” Aku mencari alasan.
“Bagaimana keadaan di sana. Ok tak!”
“Emmm..Oklah! Aku tak lama kat sini,”
“Hahahaha..Yalah tu,”
“Betullah,”
“Yalah,yalah. Oklah aku ada kerja ni.Selamat bercuti,” Ramlah hendak mematikan perbualan.
“Ok!”Jawabku ringkas.



Aku menuju ke deretan kedai yang menjual kraftangan. Pelbagai jenis kraftangan yang terdapat di sini. Aku suka melihat kraftangan yang mempunyai corak batik. Sungguh unik  dan hasil kerjanya yang halus. Aku membeli pehiasan di dinding. Apek yang menjual kraf memujukku lagi supaya membeli lebih banyak barangan kraf di kedainya. Aku hanya tersenyum sahaja. Sekali-sekala pelancong luar negara meminta aku menangkapkan gambar mereka sebagai kenangan. Aku senang menerima permintaan mereka itu. Aku berasa bangga kerana orang luar ramai yang memuji akan keindahan di negara kita. Bukan senang untuk kita mendengar pujian daripada orang luar. Sesudah aku membeli belah di Sentosa Street. Aku menuju ke Restoran Melayu bagi menjamu selera. Lagipun perutku sudah berkeroncong kerana tidak menjamah makanan sejak dari pagi tadi. Aku semakin selera apabila melihat pelbagai lauk-pauk yang dihidangkan. Ulam-ulam yang beraneka jenis menarik minatku. Rindu pula pada masakan mama. Seorang pelayan menghampiriku. Aku hanya memesan air milo sahaja. Air yang sudah menjadi minuman kegemaranku.Air itu juga membuatkanku terkenang pada seseorang.. Aku tersenyum sendirian.


Selepas menjamu selera. Aku pergi ke tempat-tempat perlancongan di sekitar Pulau Perhentian. Pelbagai gelagat manusia yang ku perhatikan. Kadang-kala membuatkan ku tersenyum apabila melihat mereka itu. Penerangan daripada pemandu pelancong itu ku dengar dengan teliti. Setiap kawasan mempunyai sejarah yang menyimpan seribu peristiwa. Begitu juga kepada diriku. Ahhh!Kenapa si dia bermain difikiranku? Pergilah!! Aku tidak mahu.


“Pagi tadi awak pergi mana?”Tanya Ali kepadaku.
“Saya pergi melihat tempat-tempat disekitar Pulau ini,”
“Kenapa tidak tunggu saya,”
“Awak....”
“Baiklah,”
Aku tersenyum.
“Mengapa awak tersenyum,” Ali kehairanan.
“Tidak ada apa-apa.Saja je,”
“Awak, apa kelebihan yang ada pada si dia sehingga awak tidak boleh menerima saya,” Tanya Ali jujur.
Aku terkejut apabila mendengar soalan daripada Ali.
“Awak janganlah macam ni. Awak tidak mempunyai sebarangan kekurangan pun,”
“Habis kenapa awak masih tidak dapat menerima saya,”
“Ali, bukan saya tidak cuba tapi saya tidak boleh. Awak memahamilah saya. Hati saya masih untuk dia. Hanya dia sahaja. Kenapa awak mahu saya seksa begini? Cukuplah kita menjalinkan hubungan sebagai seorang kawan. Tidak lebih dan tidak kurang,”
“Mengapa awak hendak hidup dalam bayangan seseorang yang awak tidak pasti. Perkara itu sudah lama berlalu.Kenapa awak masih setia? Awak buanglah segala kenangan itu. Perkara itu sudah lama berlalu. Mungkin dia sudah melupakan awak. Awak, saya janji saya akan tolong awak melupakan dia,”
“Saya tidak boleh dan saya tidak mahu,”
“Mengapa awak degil sangat?”
“Memang saya degil,” Aku berdiri dan cuba meninggalkan kawasan itu. Tetapi lengan sempat dipegang oleh Ali.
“Lepaskan saya,”
Ali memegang kedua-dua lenganku lebih kuat lagi.
“Awak pandanglah saya. Janganlah buat saya begini. Apa lagi yang harus saya buat bagi membuktikan cinta saya kepada awak?”
“Ali lepaskan tangan saya. Awak jangan buat saya begini,”
“Saya tidak akan lepaskan selagi awak tidak bagitahu saya,”
“Ali, kenapa mengapa awak tidak memahami saya? Saya tidak boleh. Saya tidak boleh,”
Aku tidak dapat menahan lagi airmata.
“Awak!!”Ali merenungku pilu. Dia tidak boleh melihatku menangis.
“Maafkan saya. Saya mengikut perasaan tadi,” Ali melepaskan lenganku.
“Sudahlah. Anggaplah ini pertemuan kita yang terakhir,”Aku beredar dari situ.
“Awak!!!!”

Aku tidak mempedulikan kata-kata Ali lagi. Kata-katanya membuatkan aku semakin bersalah. Aku tak mahu!!Aku tak mahu melihatnya lagi. Pergilah kau dari hidupku. Jangan dekati aku lagi. Biarlah aku hidup dalam bayang-bayangan dia. Aku pasrah. Aku redha. Jangan cari aku lagi. Jangan berikan aku kata-kata manismu lagi. Aku tidak boleh. Tidak boleh!!!!!!!!!!!!!Ya Allah!Adakah tindakanku ini betul? Apa yangku harus lakukan? Aku teringat kata-kata Ramlah.

“Lupakan dia Lisa. Lupakan sahaja.Dia kisah silam kau. Mengapa kau hendakkan lelaki yang tidak pasti.Terimalah Ali. Dia mencintai kau. Dia cintakan kau sepenuh hati dia. Kau terima sahaja dia,”
“Aku tidak boleh!Tidak boleh!!!”
“Kenapa kau degil sangat,”


Memang aku degil.Memang!!!!!!!Ramlah aku tidak boleh.Ramlah jangan paksa aku mencintai Ali. Ali jangan paksa aku mencintai kau. Aku tidak boleh.Air mata menitis dengan lebih deras lagi.


Ada apa dengan cinta?
Adakah cinta itu menyeksakan?
Kasih sayang?
Menyakitkan?
Memang cinta itu menyakitkan..
Cinta itu buta..
Cinta tidak mengenal siapa?
Cinta akan muncul dengan tiba-tiba..
Tanpa memberi isyarat dan tanpa disedari...

Mengapa kita harus bercinta?
Cinta membuatkan kita terseksa dan menderita..
Tidakkk!!!!Cinta tidak begitu..
Cinta itu suci..
Tulus..
Hanya kita yang menentukan sahaja sama ada cinta itu menyeksakan..
Cinta itu indah..
Ramai yang bahagia kerana cinta..
Ia melengkapkan kehidupan manusia yang sentiasa memerlukan cinta.
Tanpa cinta manusia tidak bahagia...
Cinta adalah fitrah manusia..

Adakah aku akan bahagia kerana cinta?
Kenapa aku terseksa kerana cinta?
Sudahku katakan tadi..
Cinta tidak menyeksakan seseorang..
Ku tahu cintamu tulus..
Setia..
Tapi kau berhak menerima cinta yang sejati..
Ikutkanlah kata hatimu..
Kerna hatimu sentiasa betul..
Minta pertolongan daripada Ilahi..
Hanya Allah saja yang tempat mengadu..
Setialah kepada-Nya..
Janganlah melakukan perkara-perkara yang mensyirikkan...
Jangan sesekali...
Kerna Dialah memberi petunjuk yang terbaik..
Sangat terbaik untuk kita..
Sebagai seorang hambanya..


Aku memasukkan pakaian ke dalam beg. Terasa berat hatiku untuk meninggalkan Resort ini. Aku tidak tahu mengapa? Ali!!!Sudahlah!! Janganlah dia yang aku fikir. Lupakan aku sahaja. Aku mencapai buku hijauku lalu aku menuju ke beranda. Buku hijau yang sentiasa menemaniku. Buku luahan hatiku. Aku tersenyum.Akhirnya aku ketawa..Ada sesuatu bermain difikiranku!


Aku menuju ke kaunter untuk check-out dan memulangkan kunci. Aku melihat sepuas-puas keadaan Resort Sri Melayu. Aku tidak sangka di Resort ini membuatkan kenanganku kembali. Kenangan yang indah dan pahit bagiku.. Selamat tinggal Ali..Ku katakan dalam hati..Aku menuju ke teksi dan meletakkan bagasiku ke dalam bonet. Tiba-tiba terjatuh bunga mawar yang ku simpan dalam buku hijau. Aku mengambilnya dan membuangnya kedalam tong sampah.

“Abang,bunga ini sudah lama setia menanti abang. Ianya sudah tidak larat menunggu abang lagi. Abang sudah lama meninggalkannya. Abang tidak memberinya khbar berita walaupun sekali,” Monologku.

Ali mengetuk pintu bilik Lisa berkali-kali. Masih tiada jawapan. Kemana dia pergi? Ali masih tidak berpuas hati.Dia membuka pintu bilik itu dan memanggil nama Lisa. Tiada sahutan. Baju tiada dalam almari. Semua dalam keadaan bersih dan tersusun.Pelbagai persoalan bermain dalam fikiran Ali.. Jangan-jangan..... Ali menuju ke kaunter.

“Suraya, kau check penghuni yang menginap bilik 405,” Ali memberi arahan.
“Sekejap ya Tuan,”
“Cepat sikit,” Ali menjadi beremosi.
“Maaf tuan, Cik Lisa sudah check-out awal pagi tadi,”
“Pukul berapa?”
“Kira-kira pukul 8.30 pagi tadi,”
“Tuan!!!”


Lisa mengapa awak buat saya begini? Mengapa awak tidak mengerti yang saya mencintai awak? Sepenuh hati saya mencintai awak. Kenapa awak tidak dapat melupakan dia? Mengapa awak seksa dirimu sayang? Kenapa? Pandanglah aku.Aku juga mencintaimu..Ali membawa kereta dengan laju. Dia berharap masih sempat berjumpa dengan Lisa di Pelabuhan. Hanya itu sahaja harapan dia sekarang ini. Lisa tidak boleh lagi hilang lagi. Dia mahu Lisa berada di depan matanya. Walaupun kadang-kala hatinya terluka. Tapi dia sanggup menahan kesakitan itu kerana dia tidak boleh hidup tanpa Lisa. Hanya Lisa yang berada dihatinya. Biarlah orang cakap pasal dirinya. Lelaki dayus! Tidak tahu malu! Biarlah!! Asalkan Lisa akhirnya bersamaku.


Aku menarik bagasi ke dalam feri. Bajuku sudah basah disebabkan peluh yang membasahi badanku kerana  keadaan cuaca yang terik. Aku melipatkan lengan bajuku. Peluh di dahi aku kesat dengan sapu tangan warna kuning. Aku memilih tempat duduk di hujung ditepi tingkap. Sengaja aku duduk disitu. Aku tidak mahu diganggu. Aku sudah serik. Serik diganggu oleh Ali. Aku melihat pemandangan diluar.  Laut yang mementas luas sehingga tiada penghujungnya. Sangat luas dan tidak terjangka.Aku memejamkan mata. Aku mahu lupakan peristiwa yang menyeksaku untuk seketika. Lisa!!!! Aku membuka mata..Ali!!!Kenapa aku mendengar suara Ali. Aku melihat ke luar tingkap. Seorang lelaki sedang dihalang dengan seorang pengawal. Aku mengosokkan mataku yang tidak gatal. Sah! Memang Ali. Kenapa dia ada disini?Aku hanya melihat sahaja. Tanpa disedari airmataku menitis. Menitis kerana seorang lelaki yang mencintaiku..Maafkan aku Ali. Aku tidak boleh...Hatiku masih mencintai orang lain.Biarlah keadaan yang mengubahnya. Aku berdoa agar kau menemui jodoh yang layak untuk kau. Aku masih melihat lagi. Aku melihat kehampaan Ali. Aku melihat dia menangis dengan teresak-esak. Sangat menyedihkan. Betul-betul sangat menyedihkan..Ali.Hanya ayat itu sahaja mampu ku katakan..


Cinta..Mengapa kau buat aku begini?
Mengapa kau membuat aku menjadi seorang yang pentingkan diri sendiri?
Mengapa??
Mengapa kau buat seseorang lelaki yang mencintaiku menangis?
Mengapa kau kejam?
Kau sangat kejam..
Mengapa kau buatku menagih cinta lelaki yangku tidak pasti sama ada masih wujud di dunia ini ataupun tidak?
Mengapa kau degil?
Pergilah kau dari hidupku..
Ubahkan hatiku..
Supaya aku dapat mencintai lelaki yang mencintaiku..
Sepenuh hatinya..

Cinta..Dengarlah luahan hatiku ini..
Aku sudah tidak dapat lagi menanggung..
Ianya sangat sakit..
Sungguh sakit..
Bagaikan dihirs dengan sembilu..
Mengapa kau diam membisu?
Katakanlah sesuatu..
Yang boleh meredakan kesakitanku ini..

Cinta!!!!!

Sudahku katakan berkali-kali..
Dengarlah luahan hatimu..
Jangan biar fikiran menghasutmu..
Takut nanti kau tersalah pilih..
Akan merana hidupmu nanti..
Jangan lupa juga berdoalah kau kepada- Nya.
Buatlah solat Istiharah..
Mudah-mudahan Dia akan memberi petunjuk kepadamu..
Hanya Dia tempat kau mengadu..
Tiada sesiapa lagi yang boleh membantumu..
Selebihnya terpulanglah kepadamu dalam membuat pilihan..
Ali atau abangmu...
Yang menghilang entah kemana?
Ali yang sentiasa disisi mu..
Kaulah menentukannya....................



Deella Zakaria



commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons