Friday, May 7, 2010

Rosalina

Dari menara gereja St. Marina di Andalusia Lama, Sister Rosalina tersenyum puas menyaksikan asap hitam yang berkepul-kepul di ruang udara. Asap hasil dari mayat orang-orang Islam yang dihukum mati oleh Paus melalui lembaga Penghukuman. Kemenangan Ferdinand dan Isabella benar-benar menyejukkan hatinya. Orang-orang Moor memang sewajarnya angkat kaki dari bumi ini atau tak perlu diberi hak untuk hidup. Mereka Kristian sesat. Mereka menentang keTuhanan Isa. Walau pun mereka amat menghormati Isa dan Maria, namun itu belum memadai untuk mensucikan nama Nya.




Daun jendela ditutup. Asap terlampau tebal. Berulang kali Rosalina menutup hidungnya menahan bau mayat. Selama hidupnya ia sentiasa yakin hanya golongan mereka sajalah yang layak memiliki syurga. Tak ada yang lain.


“Rosa…” panggil Bernadite. Ketua Sister itu berjalan tergesa-gesa. “Beritahu semua rakan-rakan kita yang lain untuk menyaksikan pelaksanaan hukuman mati terhadap keluarga gabenor kota Andalusia, Abdul Rahman Aziz sekeluarga esok pagi. Ini penting!”




Rosalina mengangkat alis. “Satu keluarga dibakar? Tidakkah ini terlalu kerap dilakukan?” tanya Rosa hairan.



“Rosa !,” sahut Bernadite dengan nada tegas namun penuh kesal, “Jangan membantah! Ini perintah Tuhan!” tegasnya lagi sambil meninggalkan Rosalina di ruang tersebut. Rosalina mengangkat bahu. Bernadite adalah satu-satunya Sister tua yang masih tinggal. Dia sedang menunggu waktu saja untuk digantikan oleh dirinya. Rosalina begitu yakin dan pasti perkara itu. Bukankah dia telah menghadiahkan kepada Bernadite beberapa uncang emas untuk jawatan tersebut?.



Keesokan harinya ribuan manusia yang sedang dilanda mabuk kemenangan, mengiringi keluarga Abdul Rahman Aziz yang akan dijatuhkan hukuman dengan caci-maki dan kata-kata yang penuh dengan penghinaan. Rosalina juga berada di antara kumpulan yang mencaci-maki itu. Ia memandang adegan itu dengan rasa bosan. Dalam diam, Rosalina mengamati ketujuh-tujuh orang yang kelihatan tenang menghadapi saat-saat kematian yang semakin hampir. Tanpa balasan kata-kata kotor yang dilontarkan. Gabenor Andalusia, Abdul Rahman Aziz dan Salima isterinya kelihatan amat sukar untuk berjalan kerana mereka dibelenggu dengan rantai besi yang berat di leher, kaki dan kedua tangannya. Sementara kelima-lima anaknya lebih bernasib baik kerana hanya kedua tangan mereka yang diikat dengan tali akar yang kuat.



Seorang demi seorang daripada mereka dipaksa naik ke atas mimbar yang telah siap di penuhi sekelilingnya dengan kayu bakar. Ikatan ke atas tubuh mereka dirungkaikan. Rosalina melihatnya dengan perasaan puas. Dengan gaya mengejek, ia melambaikan tangan selamat datang seolah-olah penuh dengan keramahan. Keluarga mantan gabenor Andalusia itu hanya diam terpaku. Namun Salima memandang tajam ke arahnya. Mungkin kesal dengan sikap Rosalina yang merendahkannya. Sebagai sesama perempuan tindakan Rosalina itu benar-benar dianggap melampaui batas. Sementara keempat-empat anak mereka yang masih remaja memegang lengan orang tua mereka kuat-kuat, penuh cemas. Tanpa diduga, puteri kecil Abdul Rahman Aziz melihat Rosalina. Ia tersenyum. Lalu membalas lambaian tangan dan meletakkan kedua tangannya ke wajahnya seraya membuka dan menutupnya. Seperti sedang mengagah kanak-kanak kecil.



“Kurang ajar!” gerutu Rosalina di dalam hati. Namun sebelum segalanya berlanjutan, seorang algojo mula menyalakan obor. Orang ramai mulai menyanyi. Sebuah nyanyian untuk keluarga tersebut. Manakala di atas mimbar, keluarga Abdul Rahman menyusun diri dengan rapi. Yang perempuan disusun di belakang lelaki. Mereka bergerak serentak dan teratur. Rangkaian pertanyaan lembaga penghukuman, pujukan dan tawaran menjadi tak bermakna lagi bagi mereka. Dengan rasa kesal, algojo yang bengis itu melemparkan obor. Nyalaan api merah yang berkobar-kobar membakar keluarga mantan gabenor itu bersama teriakan LAA ILAAHA ILLALLAH berkumandang sedemikian hebat. Seakan-akan mengalahkan nyanyian dan desir angin pada pagi itu.



Jauh di sudut hati yang paling bersih, Rosalina mengkagumi tingkah laku orang-orang muslim. “Mereka begitu tenang. Kaum perempuannya berpakaian hampir sama seperti aku. Tetapi mereka bukan golonganku.” bisik hatinya.



Api kian menjulang. Rosa berganding tangan dengan kawan-kawannya kemudian mereka berpusing sambil menyanyi mengelilingi julangan unggun api tersebut.



***



Seluruh mata dipejamkan ketika upacara misa mingguan dijalankan. Ia dirasakan agak berbeza hari ini. Dengan penuh takzim dan menyentuh perasaan keimanan. Ribuan jemaah ketakutan. Mereka menangis ketika pastor membacakan rangkaian doa. Begitu lama dan panjang. Penuh janji manis dan ancaman kesesatan bagi mereka yang di luar iman mereka. Terbayang neraka dan angkara Tuhan yang ketara. Dengan bersimpuh, Rosalina menguatkan genggaman tangan untuk memuja Tuhannya. Ia ingin melihat wajah Tuhannya yang penuh kasih.



Tiba-tiba, Rosalina membuka matanya, dinding gereja dirasakan seperti bergetar. Lukisan-lukisan di sekelilingnya itu bergerak seperti manusia hidup. Di arah timur ia melihat lukisan para malaikat bersayap senyum kepadanya. Ia tidak percaya. Ia menahan suara kehairanannya. Mereka yang berada disekelilingnya masih memejamkan mata. Lukisan malaikat-malaikat itu serentak mengangkat kedua tangannya ke telinga lalu meletakkan ke dua tangan itu ke lutut. Laksana memperolehi perintah, Rosalina segera bangkit berdiri dan melakukan perkara yang sama seperti lukisan malaikat yang bergerak tadi. Perempuan itu tidak faham gerakan apa yang dimaksudkan. Ketika ia masih membayangkan malaikat yang sedang membimbingnya tata cara berdoa yang baru, sebuah suara keras mengejutkan sukmanya.



“Bangsat! Dia Islam!” Rosalina terkejut. Ribuan pasang mata membelalakkan mata ke arah dirinya penuh marah. Pastor Salvador memandangnya dengan penuh bengis. Setengah berlari, ia menghampiri Rosalina dan menarik kasar kain tudungnya. Rambut coklat emas Rosalina terhurai panjang. Sister muda itu menutup wajahnya menahan malu. Ia memalingkan badannya.



“Rosalina, apa yang kau lakukan?” tanya Pastor Salvador kesal. Dengan nada yang gementar ketakutan, Rosalina menjawab, “A…ku… aku melihat lukisan malaikat-malaikat itu bergerak. Mereka membimbingku dan aku mengikutinya…” Wajah Pastor Salvador kian memerah. Wibawanya sebagai penyampai firman Tuhan seolah digugat dan diperlecehkan.



“Pendusta! Lukisan dan patung-patung ini tidak dapat bergerak! Kau gila!” ucapnya kasar seraya menanggalkan jubah kebesarannya. Rosalina terdiam. Seluruh jemaah menjadi tegang. Bukan sekali dua Pastor Salvador menjatuhkan hukuman. Tujuh hari lalu, sebuah keluarga Muslim dibakar hidup-hidup di tanah lapang di hadapan istana Andalusia.



“Kau…, kau cuma mengaibkan kami saja, Rosalina!” tiba-tiba suara Sister Bernadite mengejutkan semua orang. Tangannya menampar dua kali tepat disudut bibir Rosalina. Darah segar mengalir dari bibir Rosalina. Pedih. Namun Rosalina masih mematung, tidak bergerak seperti patung.



“Jangan bodoh Rosa! Tunjukkan malaikat penolongmu!” herdik Bernadite sambil mencebik. Dengan telunjuk yang menggeletar, Rosalina menunjukkan dinding di arah timur gereja. Lukisan ribuan malaikat bersayap itu tak berubah. Semua kaku begitu saja. Jantung Rosalina seolah-olah berhenti berdegup. Ia amat takut sekali.



“Oh, Tuhan yang mengajar aku melakukan seperti tadi, tolonglah aku!” pintanya dalam hati. Air matanya berderai.



“Cubalah kamu semua perhatikan lukisan malaikat-malaikat itu dengan teliti.” ucap Rosalina tenang. Tanpa diduga, ribuan jemaah memekik namun tertahan-tahan. Sebahagian pula menjerit ketakutan. Mata Bernadite yang awas itu terbelalak.



“Itu gambar setan! Oh Tuhan, ampunilah dosa kami. sesungguhnya kami tidak menyangka, di rumah-Mu ini hadir iblis. Ampunilah kami.” ucap Bernadite, keras.



“Kau betul-betul setan, Rosa!” ucap Salvador lantang. Rosalina memandang tajam ke arah Salvador. Tiba-tiba ia seperti memiliki keberanian.



“Kau pendusta, Salvador! Aku perlu makan, minum dan buang air! Setan tak pernah melakukan semua itu, apalagi Tuhan!” Merah padam wajah Salvador apabila kata-katanya dibalas sedemikian rupa.



“Tangkap perempuan iblis ini! Ikat dia dan bakar!” namun para jemaah hanya terdiam. Mereka tidak mengendahkan perintah itu.



“Kamu buta? Kamu tuli?” tanya Salvador sinis. Seorang nenek dengan suara parau memberanikan diri berkata, “Oh Yang Mulia, Salvador. Tidakkah engkau membenarkan kesaksian Rosalina? Gambar itu benar-benar ada. Lihatlah!” jari-jemari yang keriput itu menunjukkan gambar seorang malaikat bersayap yang membimbing Rosalina. “Yang Mulia, mengapa tidak engkau terangkan kepada kami, apakah kesalahan cara gerakan itu? Bersalahkah perempuan ini?” tanyanya cemas. Pastor hanya terdiam. Ruang gereja menjadi sunyi. Tiba-tiba, “Dengar, dengar semuanya! Itulah gerakan setan yang menghina Tuhan!” jawab Salvador.



“Kau tidak jujur, Salvador! Kau tahu gerakan itu namun kau mengingkarinya! Itu gerakan doa orang-orang Islam yang kerap kau bakar! Kau benci mereka!” balas Rosalina berani. Luapan marah Salvador kian menjadi. Belum puas dengan ia meludah perempuan malang itu, pastor Salvador menjerit.



“Bawa dia ke penjara bawah tanah! Ikat dia! Dia hanya layak diperlakukan seperti binatang!” kali ini beberapa pastor muda segera mengikat tubuh Rosalina tanpa belas kasihan.



“Kau kejam! Kau licik! Tuhan akan membalas kejahatanmu! Tuhan akan mengutukmu, mengutukmu!” suaranya kian lemah. Tubuhnya diseret oleh lapan orang lelaki. Ribuan jemaah berdiri terpaku. Beberapa wanita menitiskan air mata. Pastor Salvador naik semula ke mimbar dan cuba menenangkan suasana.



“Marilah kita berdoa agar tidak sesat seperti dia!” ucapnya penuh wibawa. Para jemaah kembali duduk dengan tenang walau pun terlalu banyak persoalan di dalam fikiran masing-masing. Peristiwa yang baru saja terjadi menjadi bahan pemikiran yang sering kali menyentuh hati nurani.



***



Dua hari kemudian, pada remang-remang senja yang indah Oktober 1492 di tengah kota Andalusia Lama, diatas longgokan kayu-kayu bakar, kelihatan seorang wanita diikat lemah. Masyarakat memandangnya dengan penuh rasa hiba namun apakan daya. Kelak orang hanya akan dapat bercerita tentang lagenda ini, dengan mengungkapkan …..



“Rosalina, adalah seorang biarawati. Suatu hari ketika upacaya misa berlangsung beliau bersaksi melihat lukisan para malaikat bergerak mengangkat kedua tangan ke telinga lalu diletakkan di lutut, telah dibakar hidup-hidup. Sebelum api yang menjulang-julang itu memutuskan pita suaranya ia mengulang-ulangkan kalimah : “Oh Tuhan, Ya Islam, Oh Allah, Ya Messias Ahmad…. Begitulah seterusnya berulang-ulang kali silih berganti. Sehingga tak terdengar lagi teriakannya. Sampai habis bercucuran air mata orang-orang yang hadir. Sampai orang membiarkan asap dari jenazah Rosalina yang berkepul memasuki setiap jendela dan pintu rumah-rumah kerana dirasakan tidak begitu mengganggu.”



Diolah dan disusun semula dari Kisah UMMI No. 12 /IV/ ms. 37-39



Nota :



Paus : Paderi Besar yang mengetuai gereja Roman Katolik.

Misa : suci – upacara persembahan korban (Roman Katolik).

Algojo : orang yang menjalankan hukuman mati.

Pastor : Paderi bagi gereja selain daripada Gereja Katolik, England dan Scotland.

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons