Tuesday, October 19, 2010

Hidup Ini....

Bak kata orang semakin jauh perjalanan semakin luas pemandangan semakin bertambah pengalaman semakin banyak dugaan..
Kata-kata ini sering diungkap... Apabila kita berada di tempat asing seperti melanjutkan pelajaran dan bekerja di luar negara. Kita mendapati banyak corak kebudayaan masyarakat tempatan yang kita pelajari dari segi cara hidup, makanan, pakaian dan sebagainya.. Kadang-kala pengalaman ini membuatkan kita menjadi lebih matang dan lebih mensyukuri nikmat Allah yang telah diberikan kepada kita. Tanpa kita sedari, rupa-rupanya ramai lagi insan yang hidup dalam kesusahan berbanding diri kita. Kehidupan mereka naif. Tidur tidak tahu dimana. Makan makanan daripada sisa-sisa makanan orang lain. Mandi janganlah dikata. Mungkin sekali seumur hidup. Rasanyalah... Itulah hakikatnya apabila berada di negara-negara miskin.. Hidup tanpa hala tuju. Keadaan kita mendengar dan melihat jauh bezanya.. Mendengar hanya membuatkan kita berasa kesian tetapi selepas itu kita masih lagi dengan tabiat diri kita yang suka membazir.. Berbanding pula apabila kita melihat. Kita akan berasa sedih,simpati dan tanpa disedari kita akan menolong mereka tanpa disuruh..

Negara-negara yang miskin adalah disebabkan kesan peperangan. Apabila berlaku peperangan maka kehidupan masyarakat tersebut berubah. Banyak nyawa yang tidak berdosa terbunuh. Golongan lemah seperti kanak-kanak, wanita dan golongan kurang upaya menjadi mangsa rakusan manusia yang tidak berperimanusiaan. Mengapa keadaan ini berlaku?? Kerana dunia diperintah oleh orang-orang yang zalim.. Hanya sebahagian sahaja.. Yang tidak memperdulikan nasib masyarakat dunia yang memerlukan pertolongan..Mereka bukan sahaja tidak menolong golongan ini. Malah membuatkan mereka menjadi lebih derita.. Lihatlah negara-negara yang miskin seperti Afghanistan, Palestin, Iraq dan lain-lain. Masyarakat negara-negara ini hidup dalam kesengsaraan.. Tiada kemudahan diberikan.. Mereka tiada hak untuk membela nasib mereka.. Mereka hidup dengan sangat naif.. Dimana hak kebebasan asasi yang sering kita berjuangkan..??? Adakah kita menyedarinya.

Mengapa golongan lemah sering ditindas? Mengapa ramai pemimpin yang hanya menjadi boneka dan menjaga kepentingan diri sendiri? Siapa yang berkuasa sebenarnya? Adakah kita sering berfikir? Mengapa perkara ini terjadi...Ianya bermula daripada sejarah.. Ramai daripada kita yang buta sejarah. Tidak dapat meneka apa yang mereka sudah lakukan sejak dari dahulu lagi.. kerana apa? Kerana kita telah di suapkan dengan wang dan kemewahan serta didendangkan dengan hiburan yang mengasyikkan... Supaya kita tidak menyedari akan tindakan mereka untuk kita.. Hanya segelintir kita yang menyedari tindakan mereka.. Kerana mereka mengkaji dan menyelidik sejarah mereka.. Mereka mahukan perpecahan dalam kalangan kita.. Mereka mahu memusnahkan kita.. Supaya mereka menjadi lebih kuat dan tiada yang lebih kuat daripada mereka.

Adakah kita mengetahui siapakah mereka? Mereka adalah golongan yang anti pada agama. Mereka tidak lagi mempercayai akan agama kerana mereka tidak memerlukan tuhan dalam diri mereka.. Mereka adalah golongan yang berpengaruh dan menguasai dunia. Tidak kiralah dari sudut politik, ekonomi dan sosial manusia.. Mereka dari kalangan golongan yang kaya-raya.. Sejarah mereka bermula dari peperangan salib. Peperangan antara Islam dan Kristian.. Dari situlah mereka anti kepada agama kerana mereka telah dijanjikan kemewahan....

Golongan ini sudah banyak merosakkan diri kita.. Mereka banyak menghina ayat-ayat al-quran.. Adakah kita meyedari.. Mereka juga sering mengatakan islam itu ganas,kolot,mundur dan tidak perikemanusiaan.. Mereka bertindak sedemikian kerana mereka takut kita bersatu seperti mana zaman kegemilangan kita.. Zaman kegemilangan umat islam....

Kepada umat manusia amnya orang-orang islam. Kita seharusnya berhati-hati dengan golongan ini.. Kerana golongan ini sudah banyak memberi keburukkan dan kemusnahan kepada kita.. Jangan lalai dan jangan leka kerana jika kita lalai dan leka kita akan mundur dan dimusnahkan... Kita seharusnya bangkit dan mengembalikan kegemilangan umat islam.. Jika kita bersatu maka golongan ini akan berasa takut dan tergugat seperti mana kita berjaya dalam peperangan salib..

RENUNG2KAN & SELAMAT BERAMAL

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons