Saturday, March 6, 2010

7 warisan silam dan keajaiban dunia


KOTA MACHU-PICCHU,PERU

Machu Picchu bermaksud 'punca purba' yang dipercayai dibina sekitar 1430 s.m  dan kota ini telah ditinggalkan pada zaman penaklukan tentera sepanyol. Kota ini mempunyai ketinggian 2430 meter daripada paras air laut dan hanya diketahui dunia luar pada 1911 melalui pendedahan Hiram Bingham , ahli sejarah Amerika yang mendapati ia pernah menjadi penempatan sekurang-kurangnya 1200 orang. Struktur Machu Picchu terbahagi kepada tiga bahagian utama iaitu pusat pertanian,bandar dan keagamaan









CHRIST REDEEMER. RIO DE JANEIRO,BRAZIL

Patung Jesus Crist di Rio de Jeneiro menjadi simbol kepada agama kristian katholik di Brazil yang terletak setinggi 700 m di puncak Gunung Corcavado di Tijuca Forest National Park. Dekorasi seni bina ini adalah patung terbesar di dunia yang mempunyai ketinggian 39.6 m termasuk 9.5 m alas tiang dan 30 m lebar dan mempunyai berat 635 ton. Pembinaan patung ini mengambil masa selama 9 tahun bermula pada tahun 1922 hingga 1931dengan kos sebanyak AS250,000.





 


TAJ MAHAL DI AGRA, INDIA

Taj Mahal dibina pada zaman pemerintahan Jehan Shah pada tahun 1632 dan siap pada tahun 1648. Taj Mahal dibina bertujuan menjadi lambang rasa kasih sayang dan cinta Shah Jehan kepada isterinya iaitu Mumtaz Mahal. Bangunan ini dibinas berdasarkan gabungan elemen dari parsi, india dan islam.






  



COLOSSEUM, ROM, ITALI


Colosseum atau juga dikenali sebagai Roman Coliseum berasal  daripada gelanggang terbuka Flavian yang terletak di pusat bandar Rom di Itali. Bangunan yang menonjolkan kehebatan seni bina dan kejuruteraan Roman ini dibina pada 70 dan 72 s.m. dibawah kerajaan Vespian dan selesai bina pada 80 s.m di bawah kerajaan Titus.






 


 KOTA PETRA, JORDAN

Khazanah kota lama petra atau dikenali sebagai The Red Rose City adalah seni bina unggul ukiran batu dan gunung berwarna merah yang berada di bawah lindungan pertubuhan pendidikan, saintifik dan kebudayaan Bangsa-bangsa bersatu (UNESCO) sebagai tapak warisan silam. Kunikan  Siq ialah gurun batu pasir sempit dengan ketinggian yang mencecah hinggs 183 m mempunyai ukiran muka bangunan yang menjadi pintu masuk utama ke Petra.





 


CHICHEN ILTZA, MEXICO

Chichen Itza di daerah Semenanjung Yucatan, Mexico terletak kira-kira 120 km daripada Merida. Chichen Itza bermaksud 'mulut telaga Itza' adalah lokasi arkeologi kedua popular di Mexico. Piramid Kukulkan di Chichen Itza yang dikenali sebagai El Castillo (istana) mempunyai ketinggian 24m. Sebahagian besar daripada piramid Kukulkan di Chichen Itza turut mempunyai beberapa tempat arkeologi yang banyak mempunyai kaitan dengan budaya Mayan.





  

TEMBOK BESAR CHINA

Tembok Besar China adalah bangunan yang dibina di antara abad ke-5 dan abad ke-16 dengan tujuan untuk melindungi bahagian sempadan daripada orang-orang gasar ketika pemerintahan beberapa dinasti. Salah satu   daripada tembok yang polular dibina pada zaman pemeritahan Shih Huang Tin dan selebihnya semasa zaman dinasti Ming. Tembok ini mengunjur sepanjang 8851.8 km iaitu      merangkumi sepanjang 6259.6 km tembok sebenar, 359.7 km kawasan parit dan 2232.5 km penghadang semulajadi iaitu bukit-bukit dan sungai. 

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons