Monday, October 3, 2011

Anugerah tuhan




Anak itu satu anugerah yang tak ternilai yang diberikan oleh Allah SWT  kepada setiap pasangan yang berkahwin. Anak yang dilahirkan itulah yang akan mendoakan kita apabila kita meninggal dunia nanti. Doa anak yang soleh/solehah akan membahagiakan ibubapanya. Tetapi bagaimana hendak mendapatkan anak yang soleh/solehah?? Disini saya hendak memberikan beberapa tips hasil pembacaan saya.... Jom baca! =)

  1.    Tips pertama ialah dengan membaca surah-surah yang berkaitan seperti surah Maryam, surah Yusuf   dan  surah-surah yang dirasakan sesuai. Selain itu, bacalah zikir. InsyaAllah akan dapat anak yang mendengar kata.
  2. Semasa mengandung, hendaklah menjaga pemakanan dan memperbanyakkan makanan seperti susu,kurma,kismis,madu dan sebagainya.
  3.   Untuk mendapat anak yang pandai. Si ibu itu hendaklah membuat soalan-soalan yang  menguji minda seperti soalan matematik atau bermain permainan yang menguji minda seperti sahibba, saidina, chess dan sebagainya.
  4. Semasa mengandung juga , si ibu juga perlulah berjumpa dengan doktor yang berkaitan untuk menjaga kandungan. Ikutlah nasihat doktor ye...
  5. Semasa mengandung juga perlulah menjauhi perkara-perkara yang tidak baik dan perlu banyak bersabar. Setiap tingkahlaku dan perasaan si ibu akan mempengaruhi perkembangan anak di dalam kandungan.
  6. Jauhkan diri daripada asap rokok dan seangkatan dengannya. Ini penting untuk kesihatan kandungan.
  7.   Si ibu perlu mendengar lagu-lagu yang klasik bagi perkembangan otak bayi. Hal ini disebabkan lagu-lagu klasik dapat menenangkan perasaan dan baik untuk bayi.
  8.    Si ibu yang mengandung perlu memperbanyakkan membaca buku berkaitan keluarga. Begitu juga si bapa.Hehehe~
  9.   Ibu bapa perlu memberi  teladan dan contoh yang baik kepada anak-anak sebab mereka ialah role model anak-anak.
  10.   Jangan sesekali merungut atau memperkatakan perkara-perkara yang tidak sepatutnya di depan anak-anak.
  11. Ajarkan anak ilmu berkaitan agama selain ilmu kifayah. Itu penting tu.
  12. Ikutlah panduan melatih anak-anak berlandaskan agama islam. Itulah yang sebaik-baiknya.



Anak itu ibarat seperti kain putih. Ibubapa yang mencorakkan anak itu seperti  mana yang mereka mahukan. Adakah seperti nasrani, majusi dan yahudi.. Tepuk dada tanya iman k =)

Jika kita hendak melahirkan bangsa yang bijak kita perlulah mencontohi gaya hidup bangsa yang bijak itu....

Renung-renungkan dan selamat beramal                                                                       

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons