Wednesday, October 26, 2011

Jodohku a.k.a Suamiku



Tiba-tiba je nak tulis entri pasal topik ni. Sebenarnya topik ini bukanlah baru diperkatakan..Rasanya dah berkurun dah. Lagipun saya ni kalau member sembang pasal tajuk orang tu orang ni? Bukan ambik port pun.. Setakat masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Banyak benda lain yang penting yang saya rasa boleh disembangkan. Tapi tu semua terpulang kat nawaitu masing-masingkan.. Tak gitu..=)
Kita selalu dengar atau baca pasal ini:

"Jelez ye dia ade pakwe"
"Siapalah jodoh kita ye"
Buat apa susah-susah nanti kalau dah sampai seru kahwinla"
"Nak mak carikan"
"Kawan semua dulu baru pilih yang terbaik"
"Dialah Mr. Right"
"Nanti nak kahwin nak cari calon suami/isteri macam ini macam tu"

Sebenarnya banyak lagi orang yang bagi komen berkaitan jodoh ini. Atas tu hanya sebahagian je. Tetapi bagi saya jodoh tu macam makan biskut chipmore sebab ape?



1. Biskut chipmore banyak jeniskan. Ada jenis chocolate lebih sikit, ada letak kacang dan ade yang perisa butter. Macam tulah jodoh kita. Kita tak tahu siapa jodoh kita.. Ade ke orang putih a.k.a mat saleh? Orang melayu ker? Tak pun orang hindustan.. Macam shah rukh khan tak pun amir khan? Hehe

2. Walaupun biskut chipmore ni ada banyak jenis tapi mesti kita suka makan satu jenis je kan.. Macam tulah kalau kita pilih jodoh. Mesti ada kriteria-kriteria semasa memilih pasangan hidup. Ada orang tu nak lelaki yang kaya, hensem, anak dato dan caring.. (Contoh je) =)

3. Lepas tu biskut chipmore mesti ada kat semua kedai. Senang cite mesti jumpalah kalau pergi ke kedai runcit. Macam tulah jodoh kita.. Sebenarnya jodoh kita tu mesti ada kat sekeliling kita. Cuma kita sedar atau tidak je.. Key words: Tak payahlah cari jauh-jauh..Entah-entah kat sebelah rumah je..Hehehe

4.Masa makan biskut chipmore cicah dengan air susu mesti sedapkan. Macam tulah jodoh kita.. Kita dengan pasangan kita tu ibarat seperti magnet. Seorang mesti positif (+) dan lagi sorang mesti negatif (-). Senang cite perangai kita dengan pasangan kita mesti kontra. Kalau ada persamaaan pun sikit je.. Sebab tu kita ni saling lengkap-melengkapi.. Tak gitu =) Macam mak dan ayah kitalah..

5. Lepas tu masa makan biskut chipmore mesti ada orang makan dengan cepat dan mesti ada yang makan lambat. Macam tulah juga jodoh kita. Mesti ada jumpa jodoh lambat dan mesti ada tahun depan dah kahwin.. So, key wordsnya: Jangan susah hatilah kalau tak ada buaya frenz/ keli frenz lagi ye.. Sebab couple tu bukan bagus pun...Hehehe

Kalau nak ibarat jodoh tu macam biskut tiger pon boleh je.. Sedap je kalau makan..Hehehe

Renung2kan dan selamat beramal

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons