Friday, February 11, 2011

Kita hanya insan biasa



Kadang kala kita sebagai manusia tidak lari dengan melakukan kesilapan.. Tidak kiralah sama ada kesilapan yang dianggap besar atau kecil.. Sudah menjadi lumrah manusia sering melakukan kesilapan.. Mana ada manusia yang perfect di dunia ini..Jangan katakan kita ini sudah cukup sempurna.. Sebenarnya kita banyak kelemahan diri.. Tidak kiralah kita ini alim ulamak ker?? Tokoh korporat ker?? Pemimpin ker?? Jangan sesekali katakan diri kita ini dah cukup perfect.. Hanya Allah sahaja yang tidak ada cacat celanya.. Malahan nabi dan rasul juga ada yang melakukan kesalahan.. Apatah lagi kita ini..................:::


Kadang kala kita juga kenalah mendengar nasihat dari pada orang lain terutamanya kawan-kawan yang kita rapat.. Janganlah kita salah sangka yang kawan kita ini nak tunjuk baik.. Mungkin mereka perasan dengan kelainan dan kesilapan kita.. Seharusnya kita kenalah terima nasihat mereka dari sudut yang positif.. Jangan sesekali berfikiran prejudis dengan kawan kita itu.. Malam-malam bermuasabahlah diri.. Fikirlah baik-baik apa yang telah kita lakukan sepanjang hari.. Adakah kita banyak melakukan dosa atau menambah pahala... Ingat Allah itu Maha Melihat....::::


Jangan kita terlalu ego sehingga tidak dapat menerima teguran daripada orang lain.. Sesungguhnya orang yang rapat dengan kita diibaratkan cermin kepada diri kita.. Jika kita melakukan kesilapan, mereka akan cuba menegur kita supaya kita menjadi manusia yang baik dan diredhai Ilahi......:::

Jangan sesekali kita melenting dan memarahi orang yang rapat dengan kita... Hargailah persahabatan yang terjalin.. Jangan sesekali putus silaturrahim dengan mereka.. Ingat! Kawan yang baik ialah kawan yang boleh membimbing kita kearah kebaikan..
Kawan yang sentiasa menegur khilafan diri kita
Kawan yang sentiasa ada sama ada susah ataupun senang
Kawan yang sentiasa mendoa kebaikan diri kita
Hargailah persahabatan itu hingga ke akhir hayat.............:::)










commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons