Sunday, April 4, 2010

CATATAN DIARI SITI KHADIJAH @ GABRIELLA MARTINEZ…



Maizatul Asiah sibuk mengemas katil bernombor 607.Sesekali sekala dia memandang pemandangan di luar jendela..Memerhatikan gelagat manusia yang sibuk dengan hal mereka..Keadaan cuaca mula mendung menandakan hujan akan turun tidak lama lagi.
“Asiah…nanti pergi ke kaunter.Ada bungkusan untuk ko,”Kata Sabrina.
“Baiklah,”
Bungkusan!!Siapa pula yang bagi ni?Bisik hati Maizatul Asiah..
Maizatul Asiah meneruskan kerjanya semula..Sudah hampir 5 tahun dia bekerja di Hospital Ampang Puri  sebagai seorang jururawat.Pelbagai pengalaman yang dia sudah perolehi..Selesai sahaja shiftnya tamat.Maizatul Asiah menuju ke kaunter untuk mengambil bungkusan yang diberitahu Sabrina tengah hari tadi.. Bungkusan berwarna kuning diambilnya..Tiada tentera pengirim..Siapa pulak yang bagi ni?
“Mai,ko tau siapa yang kasi ni?”Tnya Maizatul Asiah kepada Maisara.
“Entahlah,pakwe kot,”Maisara tersenyum.
“Pandai-pandailah kamu,”
Maizatul Asiah menuju ke kereta perodua kelisa berwarna kelabu..Beg tangan berwarna hitam diletakkannya disebelahan..MP3 kereta dipasang..Lagu believe me berkumandang di dalam kereta..Stereng kereta dipusing..Sesampai sahaja di rumah.Maizatul Asiah mengambil kunci dalam begnya lalu membuka pintu..Dia bersandar di kerusi sofa kerana keletihan..Tiba-tiba jam di dinding berbunyi…
                  Tong!Tong!Tong!
Jam menunjukkan pukul 6 petang..Maizatul Asiah bergegas ke bilik air kerana terlupa menunaikan solat asar.Telekung dan sejadah diletakkannya diatas katil.
Maizatul Asiah hanya makan mee magi sahaja pada waktu malam.Elya Sofia teman serumahnya tidak balik hari ini kerana bekerja out station di Perlis..Bekerja sebagai seorang reporter memang selalu tiada di rumah.Maizatul Asiah sudah biasa tinggal saeorang diri..Kadang –kala sampai seminggu Elya Sofia tiada dirumah..Mee magi diletakkan di atas meja ruang tamu.Butang controller di tekannya..Sekali sekala dia mengesat cermin matanya yang kabus disebabkan asap dari mee magi.Rancangn drama melayu di tontonnya..
Maizatul Asiah mengeliat di sofa.Mangkuk mee magi tadi diletakkannya di meja dapur.Tiba-tiba dia terpandang sebuah bungkusan berwarna kuning di meja penjuru..Siapa yang beri ye?Maizatul Asiah mengerutkan kening..Bungkusan itu diambilnya. Sperti sebuah buku.Maizatul Asiah membukanya sambil duduk di atas katil.
“Diari,”Kata Maizatul Asiah pelik.
Tiba-tiba terjatuh satu surat yang dilipat kecil.Maizatul Asiah mengambil surat tersebut lalu membukanya.


Assalamualaikum wb rt…
Apa khabar Maizatul Asiah?Semoga sentiasa dibawah payung rahmat ilahi..Tentu Maizatul Asiah tertanya-tanya siapa yang mengirim bungkusan ini..
Maizatul Asiah…masih ingat lagi tak pertemuan kali pertama kita.Masa itu kak Ijah masih seorang mualaf yang cetek ilmu agama.Masih lagi terkapai-kapai mencari nur islam yang sebenarnya.Atas pengorbanan dan jasa Maizatul Asiah telah menyebabkan kak Ijah akhirnya dapat menjalani kehidupan sebagai seorang muslimah .Terima kasih Maizatul Asiah..Hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala pengorbanan Maizatul Asiah.Kak Ijah tidak sesekali akan melupakannya sehingga akhir hayat kak Ijah.
Maizatul Asiah…Kak Ijah seorang anak yatim piatu yang tidak memepunyai harta berharga..Selepas ibubapa kak Ijah meninggal dunia disebabkan kemalangan di London 1O tahun dahulu.Kehidupan kak Ijah tidak tentu arah..Kehidupan kak Ijah penuh dengan maksiat..
Kak Ijah tidak kenal dosa dan pahala..Kak Ijah hanya tahu keseronokan di dunia sahaja.Sehinggakan kak Ijah pernah mengandungkan anak luar nikah..
Maizatul Asiah…Setelah kak Ijah memeluk agama suci ini..Barulah kak Ijah mengenal erti seorang insan bergelar muslimah..Semua ini juga atas jasa Maizatul Asiah juga..
Maizatul Asiah…Kak Ijah hanya ada sebuah dairi sahaja sepanjang kehidupan Kak Ijah..Dairi inilah peneman kak Ijah semasa suka dan duka.Segala peristiwa dan rasa hati kak Ijah tersimpan di dalam diari ini..Diari inilah nyawa kak Ijah..
Maizatul Asiah seorang insane yang kak Ijah kagumi..Terimalah pemberian kak Ijah yang tidak seberapa ni..Hanya ini sahaja hadiah yang dapat kak Ijah berikan..Simpanlah dairi ini seperti mana Maizatul Asiah menyayangi kak Ijah..



                                         Salam sayang,
                                          Siti Khadijah


Maizatul Asiah melipat kembali surat tersebut..Air matanya di kesatnya..Kak Ijah….Seorang pesakit dan insan yang berhati mulia.Gadis kacukan Belanda dan British yang fasih berbahasa melayu.Bermata berwarna biru laut dan berwajah bujur.Sungguh manis bila dipandang..Semoga kak Ijah berada dalam kalangan orang-orang yang solehah..Amin.Maizatul Asiah mengambil diari yang berwarna coklat itu.Dia membuka diari tersebut….



15 FEBRUARI 1999

Kehidupan ini memang tidak adil..Kejam..!!!Sangat kejam!!!Kenapa?Apa salah saya..???Sehingga ibubapa saya harus mati..Tuhan memang tidak adil..Memang tidak adil..???Saya tidak akan lupakan peristiwa ini..Sangat menyakitkan..Sangat!!!!
22 APRIL 1999

Saya berkenalan dengan Mike di kelab..Memang menyeronokkan..Mike seorng yang memahami..Terdapat keserasian di antara kami..Saya suka dia..Dia pun sukakan saya..Setiap malam kami akan berkunjung ke kelab di bandaraya London..Berpesta sehingga pagi..

2 JUN 1999

Hubungan saya dengan Mike semakin rapat..Kami telah menjalinkan hubungan yang lebih serius.Setiap malam Mike akan mengambil saya di tempat kerja..Kami bercadang hendak tinggal serumah.Mike pun akan berhenti bekerja di Paris supaya dapat bekerja di London.

15 JUN 1999

Esok Mike akan berpindah ke apartmen saya.Sepanjang hari saya sibuk berkemas rumah.Sampaikan Mr.Smith hairan dan bertanyakan tentang keadaan saya yang sibuk itu..Sungguh melucukan..Mr Smith memang jiran yang baik..Beruntung Mrs.Smith.




6 JULAI 1999

Hari ini Mike mendapat pekerjaan di syarikat Handman sebagai seorang kerani.Pada malamnya kami pergi ke restoran City untuk meraikannya..Malam yang penuh romantic dan indah.

10 JULAI 1999

Pada pagi tadi saya berasa pening dan hampir pengsan.Nasib baik Paulina cepat memapah saya dan memberikan saya panadol..Mr. White memberikan saya cuti sakit.Dia menasihatkan saya supaya pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

12 JULAI 1999

Saya sering muntah pada pagi ini..Mr.White memarahi saya apabila mengetahui saya tidak mendapatkan rawatan di Klinik pada tempoh hari..Dia memaksa saya pergi ke klinik pada waktuitu juga bersama Paulina..Tanpa saya sedari rupa-rupanya saya mengandung 2 bulan..Apalah reaksi Mike apabila mengetahui perkara ini???Emmmm..Baik rahsiakan dahulu..Lagi sebulan hari jadinya..

12 OGOS 1999

Selepas kerja saya terus pergi ke market hendak menyediakan hidangan makan malam yang istimewa untuk Mike.Makanan kegemaran Mike chicken rose dan kentang putar..Lagu rhythm of the rain dipasang bagi menwujudkan suasana romantic..Malam candle light pertama kali saya dan Mike..Wain merah dituang di gelas kaca..Mike sungguh gembira pada malam itu..Dia sentiasa mengucapkan kata-kata yang indah..Rupa-rupa dia sudah tahu rahsia yang inigin saya sampaikan..Ni mesti kerja Paulina ni..Tidak boleh simpan rahsia langsung..

23 NOVEMBER 1999

Kandungan sudah mencecah 6 bulan..Mikelah orang yang paling gembira menyambut anak kelahiran ini..Saya sungguh gembira dengan suasana tersebut..Kami akan menghadiri kursus kelahiran bayi pada minggu depan nanti..Segala kelengkapan bayi sudah kami beli sedikit demi sedikit..Mike sekarang sibuk menhias bilik untuk anak kami nanti..Warna merah jambu..

25 DISEMBER 1999

Hari yang paling ditunggu bagi warga England dan seluruh dunia.Perayaan Christmas pada tahun ini memang meriah..Kami hanya meraikan hari christmas di aparment sahaja disebabkan kami tiada saudara mara yang lain..Mike sudah menjadi anak yatim piatu sejak dia kecil lagi..Sama seperti saya..Keadaan diluar amat menyejukkan..Salji masih turun lagi walaupun malam Christmas..Mike sudah beberapa kali melarang saya berjalan keluar..Dia takut jikalau ada apa-apa berlaku ke atas saya nanti.

22 FEBRUARI 2000

Saat melahirkan Gwen memang menyakitkan..Mike yang berada di sisi saya sudah hampir pitam..Mungkin takut melihat darah yang banyak berada di lantai hospital..Kali pertama saya memegang Gwen merupakn saat yang paling manis dalam hidup saya..Baru saya tahu bertapa susahnya melahirkan seorang insane bernyawa didunia..Gwen Cyprus..Beberapa kali saya menyebut namanya..Mata Gwen hanya memejam sahaja..Badannya sungguh kecil dan lembut..Sekali sekala dia akan menangis untuk minum..Saya dapat melihat wajah Mike yang gembira..Saat-saat yang manis yang tidak mungkin saya lupakan.

8 APRIL 2000

Saya meletakkan jawatan untuk menumpukan urusan menjaga Gwen.Mike menyokong hasrat saya itu..Walaupun pada mulanya saya berat hati meninggalkan pekerjaan saya itu..Tetapi demi Gwen dan Mike saya sanggup melakukkannya.. Hasilkan Gwen membesar di depan mata saya.

22 APRIL 2000

Hari ini hari ulang tahun perkenalan kami.Mike membawa saya dan Gwen makan malam di sebuah restoran..Saya tidak tahu direstoran mana?Kejutan katanya..Dia hendak meraikan hari yang bersejarah ini bersama saya dan Gwen. Kami sangat gembira menikmati makan malam kami itu..Mike meminum arak dengan banyak hari ini..Saya menyuruh dia jangan memandu kerana dia berada di bawah tahap alcohol masa itu..Tetapi Mike berdegil hendak memandu.Saya tidak memaksanya..Lagipun saya terpaksa memangkul Gwen yang masih kecil lagi..Tiba-tiba datang sebuah kenderaan dari arah hadapan..

13 0GOS 2000

Sudah tiga bulan saya terlantar di hospital..Doktor memberitahu saya bahawa saya sudah koma hampir 2 bulan..Mr dan Mrs smith sering berkunjung semasa di hospital..Mereka memberi saya kata –kata semangat bagi menguatkan semangat saya untuk terus hidup..Tetapi akhirnya saya tewas..Saya tidak dapat menerima hakikat bahawa Mike dan Gwen sudah tiada lagi di dunia..

30 JANUARI 2001

Saya dihantar ke pusat pemulihan alcohol oleh pasangan Smith.Mereka tidak tahan lagi melihat saya seperti mayat yang bernyawa..Kehidupan di sini pada mulanya amat menyakitkan bagi saya..Tetapi lama-kelamaan saya dapat menyesuaikan diri di sini.Pelbagai pogram yang harus saya patuhi..Jika tidak saya akan didenda..Rakan sebilik saya Mariana Montana seorang wanita yang baik dan sering menolong saya sepanjang saya berada disini.

16 FEBRUARI 2001

Sudah 2 minggu saya disini..Ketagihan saya pun semakin berkurangan.Mrs Luthman banyak mengajar saya dan memberi nasihat kepada saya.Saya sudah menganggapnya seperti kakak saya sendiri.

6 APRIL 2001
Saya tidak menyangka saya sudah berada di pusat pemulihan selama 4 bulan..Pelbagai peristiwa pahit dan manis saya telah lalui di sini.Saat pemergiaan saya Mrs. Luthmanlah orang yang paling sedih..Terima kasih Mrs. Luthman kerana mengajar saya erti kehidupan..Saya berazam untuk meneruskan kehidupan baru..Saya tidak mahu lagi dibelenggu dengan peristiwa yang menyakitkan lagi…

10 APRIL 2001

Saya menjual apartmen saya kepada pasangan Snow..Saya mahu memulakan hidup baru..Apartmen itu akan mengingatkan saya kepada Mike dan Gwen..Mr dan Mrs Smith sangat sedih dengan tindakan saya itu dan sudah beberapa kali memujuk saya supaya jangan menjual aparment itu..Tetapi saya sudah nekad dan saya berharap saya tidak akan menyesal dengan keputusan saya itu nanti.

15 APRIL 2001

Saya menyewa bilik di bangunan kedai..Walaupun bilik tersebut kecil tetapi ia memberi keselesaan kepada saya..Saya juga mendapat pekerjaan di kedai sebaneka 7 elevan sebagai juruwang..

20 SEPTEMBER 2001

Selepas shift saya habis.Saya pergi ke bar yang biasa saya kunjungi setiap malam.Pada malam itu saya tidak  menyangka akan berkenalan dengan Josh.Dia seorang pengembara..Pelbagai cerita yang diceritakannya tentang Negara yang sudah dia lawati..Sangat menarik..

21 NOVEMBER 2001

Hubungan saya dengan Josh semakin rapat.Kami juga bercadang untuk berkahwin tidak lama lagi..Josh memberitahu yang dia akan membawa saya ke suatu tempat di mana Negara tersebut mempunyai pelbagai kaum..Ssya tidak tahu dimana Negara tersebut???Menjadi tanda Tanya??Josh memang orang yang penuh dengan kejutan..

10 DISEMBER 2001

Saya sungguh gembira pada hari ini..Perkahwinan kami hanya sederhana sahaja..Josh tidak suka melakukan sesuatu majlis secra besar-besaran..Ibubapa Josh..Virginia dan Paul turut hadir di Majlis kami walaupun tinggal di Amerika..Kakak dan abang ipar Josh..Victoria dan Lex turut hadir..Kami hanya berkahwin di gereja st.Paus sahaja..Saya sekarang sudah bergelar Mrs Martinez.

15 DISEMBER 2001

Kami berbulan madu di Malaysia.Sebuah Negara kecil dan pelbagai kaum..Lagipun sekarang ini England sedang musim salji..Josh juga bercadang hendak menyambut hari Christmas disini..Hendak merasakan perbezaan hari Christmas di tempat orang.

17 JANUARI 2002

Josh bercadang hendak menetap di Malaysia.Dia merindukan suasana di Negara itu..Saya tidak tahu kenapa??Dia berkata hendak menghabiskan sisa-sisa hidupnya di Malaysia.Dia sudah jemu hidup secara merantau.Saya hanya menurut katanya sahaja.Mungkin kehidupan di Malaysia lebih baik...
11 JUN 2002

Persiapan kami hendah bermaustatin di Malaysia sudah siap..Josh pun sudah ditawarkan bekerja di sebuah syarikat di Malaysia..Minggu depan kami akan pergi ke Malaysia..Virginia dan Paul gembira dengan keputusan kami itu.Sekurang-kurangnya Josh tidak perlu lagi hidup secara merantau lagi.

27 FEBRUARI 2005

Sudah 4 tahun kami menjadi warganegara Malaysia..Cuaca di sini agak panas..Tetapi saya sudah biasa dengan keadaan ini..Hinggakan kulit saya agak gelap.Makanan di sini semuanya enak-enak dan pelbagai.Kehidupan disini pun baik-baik belaka.

15 JULAI 2005

Peristiwa hitam berlaku lagi dalam hidup saya.Josh mengalami kemalangan jalan raya..Keadaan dia sangat parah.Doktor memberitahu dia hanya mempunyai harapan untuk hidup 30 % sahaja..Saya hanya mampu menangis  dan berdoa sahaja supaya Josh selamat..

17 JULAI 2005

Kehilangan Josh makin saya terasa.Saban malam saya akan menangis mengingatkan Josh.Virginia dan Paul mengajak saya ke Amerika..Tetapi saya menolaknya..Saya masih ingin tinggal lagi di Malaysia.

18 SEPTEMBER 2005

Saya berehat di taman..Keindahan malam menyebabkan saya kadang kala mengenangkan kenangan lama..Tiba-tiba saya mendengar sesuatu..Sangat asing bagi saya…Beberapa orang lelaki menuju ke sebuah bangunan..Semakin lama semakin sayu bunyi tersebut..Agak mempesonakan..Saya amatinya sehingga habis..Bangunan tersebut macam pernah dilihat..Rupa-rupanya bangunan tersebut sama seperti bangunan di London..Tempat orang islam pergi..Sungguh cantik.

20 SEPTEMBER 2005

Saban malam selepas waktu kerja saya pergi ke bangunan itu..Saya suka mendengarnya…Saya tidak tahu apakah itu??Gayanya sama seperti paderi bunyikan loceng memanggil orang supaya pergi ke gereja pada hari ahad..Sesuatu yang baru bagi saya..Mungkin inilah tempat ibadat bagi orang islam..Masjid.!!!.Tetapi kenapa mereka tidak seperti pengganas..??Kenapa orang islam di Malaysia tidak seperti pengganas??Kenapa selama ini saya tinggal di sini tidak pernah mengkaji cara hidup orang islam…???Bodohnya saya..
3 OKTOBER 2005

Sepanjang malam saya membaca buku tentang islam..Semakin lama semakin menarik..Pelbagai persoalan yang selama ini di fikiran saya sudah terjawab..Sebelum ini saya selalu menyalahkan tuhan jika perkara buruk berlaku keatas diri saya..Saya sudah tidak mempercayai-Nya lagi.Saya terus mengkaji siapa itu manusia agung bagi umat islam..Muhammad??Kehidupan baginda sangat menarik..Ada suka dan duka..Tetapi baginda tidak pernah menyalahkan tuhan.Malah mempercyai-Nya.Isteri Muhammad..Siti Khadijah pun mempercayai-Nya..Saya terus mengkaji sampai kadang-kala tidak tidur…

29 MAC 2006

Sudah setahun berlalu..Saya sudah memgetahui serba sedikit tentang islam..Secara teori sahaja..Apa itu sembahyang?Kenapa orang islam kena sembahyang 5 kali sehari??Saya boleh sembahyang ke??Kenapa sembahyang wujud??Haruskah saya memeluk islam????

16 APRIL 2006

Saya belum pasti sama ada saya hendak memeluk agama islam..Masih banyak soalan bermain di fikiran.Saya harus mengkaji lagi..Harus kaji lagi tentang islam..Baru saya membuat keputusan.

25 JULAI 2006

Saya rasa sudah tiba masa saya memeluk islam..Saya harus menghadapi risikonya..Virginia dan Paul mungkin akan membantah..Maafkan saya..Inilah penentu hidup saya..Saya harap mereka menerimanya.

19 OGOS 2006

Saya sudah memeluk agama suci ini..Kini saya bukan lagi Gabriella Martinez..Saya Siti Khadijah..Saudara baru bagi orang islam...Sekarang saya harus menjalani kehidupan sebagai orang islam..

29 SEPTEMBER 2006
Kali pertama saya berpuasa sebagai seorang beragama islam.Agak memenatkan.Tetapi saya gembira..berbuka juadah di masjid..Bersama-sama saudara islam yang lain..Terawih..!!!Saya seronok lakukannya..Inilah kemanisan nur islam..

26 OKTOBER 2006

Sudah sebulan umat islam berpuasa..Kini tibalah saat umat islam meraikan kejayaan mereka menahan lapar dan maksiat..Hari Raya di Malaysia sungguh meriah..Pelbagai juadah dihidangkan..Lemang,ketupat,rendang dan banyak lagi..Semuanya sedap-sedap belaka..
11 JANUARI 2007

Virginia dan Paul memarahi saya..Mereka sudah tahu bahawa saya sudah memeluk islam..Mereka menyuruh saya memeluk kristian kembali dan pulang ke London tinggal dengan Victoria..Saya hanya mampu menangis..Saya sayangkan agama ini..Fikiran saya berceramuk..Apa saya harus lakukan??Ya Allah berilah pertunjuk Mu..

26 JANUARI 2007

Saya sedar dari pengsan dan berada  hospital..Saya terpinga-pinga memikirkan bagaimana saya berada di hospital..Datang seorang jururawat…Tiba-tiba saya menangis sambil memeluknya..Dia sangat terkejut lalu menenangkan saya..Fikiran saya masa itu bercelaru sama ada mengikut kehendak Virginia dan Paul atau kekal  dengan agama baru ini..

28 JANUARI 2007

Sudah 2 hari saya di hospital..Tiba-tiba saya meyuarakan segala perkara yang bermain difikiran saya kepada seorang jururawat yang merawat dan menyelamatkan saya..Maizatul Asiah.Dia hanya tersenyum sahaja apabila mengetahui masalah saya itu..Dia menyuruh saya berbincang dengan kedua orang mertua saya tentang islam yang sebenarnya..Maizatul Asiah banyak memberi tunjuk ajar tentang islam kepada saya..Rupa-rupanya saya masih cetek ilmu islam..Dia mencadangkan supaya saya pergi ke jabatan agama islam supaya saya dapat bimbingan dan di beri tunjuk ajar tentang islam..Saya menyambut baik cadangan dia itu..

17 FEBRUARI 2007

Persahabatan saya dengan Maizatul Asiah semakin rapat..Banyak perkara saya mempelajari daripada dia tentang islam..Dia juga memperkenal saya dengan teman serumahnya..Elya Sofia..Mereka sangat baik dengan saya..Kadang-kala saya akan tidur dirumah Maizatul Asiah.

23 MAC 2007

Saya baru je balik dari menghadiri ceramah agama.Sangat seronok mendengar cerita-cerita nabi dan rasul..Pelbagai dugaan yang harus mereka hadapi bagi menegakkan agama islam..Saya masih ingat lagi soalan Maizatul Asiah..Bagaimana saya boleh berfasih bahasa melayu??Saya tersenyum mendengarnya..Semua ini adalah hikmah hasil daripada pengkajian tentang islam..Kerana tidak berpuas hati dengan buku-buku islam dalam bahasa inggeris saya sanggup belajar bahasa melayu untuk mendalami ilmu agama islam…Allahu akhbar..

3 MEI 2007
Saya terlantar lagi di hospital.Mungkin ini adalah ujian bagi saya..Saya menerimanya..Saya harus kuat..Saya harus terima kententuan Allah..Saya tak nak lagi menyalahkan-Nya lagi..Cukuplah sekali..Maizatul Asiah menangis apabila mendengarnya..Maizatul Asiah..Jangan menangis.Ini ujian Allah..

20 MEI 2007

Saya harus menjalani ujian darah..Sakit!!!Sangat sakit!!!Tetapi saya harus kuat..Ingat!!!ianya tidak sesakit sakaratul maut..

24 OGOS 2007

Saya sudah banyak kali menjalani ujian..Sangat menyakitkan dan memenatkan.Badan saya pun semakin lemah..Tetapi iman saya jangan lemah..Saya harus sentiasa mengkaji dan mempelajari tentang islam lagi..Terdapat beberapa buku yang di bawa oleh Maizatul Asiah kepada saya..Terima kasih Maizatul Asiah.

12 NOVEMBER 2007

Rambut semakin lama semakin berkurangan..Agak hodoh.Saya takut melihat diri saya di cermin..Agaknya macam alien..Sudah lama saya disini..Teringin rasanya pergi ke masjid..

14 DISEMBER 2007

Saya tidak sangka keluarga Josh sudi melawat..Bagaimana mereka tahu??Fikir saya..Virginia tidak menahan rasa simpatinya kepada saya lalu menangis di bahu saya..Saya cuba menahannya tetapi tidak berdaya..Mereka masih menganggap saya sebahagian daripada keluarga mereka walaupun sudah berlainan agama..Saya sangat gembira mendengarnya..Baru saya tahu ini semua berkat daripada usaha Maizatul Asiah..Terima kasih lagi Maizatul Asiah.Awak saudara yang baik.

20 DISEMBER 2007

Pertama kali saya melihat diri saya di cermin.Sungguh pucat.Saya cuba senyum..Tapi senyuman saya tidak secantik dahulu..Saya akhirnya mengalah..Air mata mula membasahi pipi..TIDAK!!!Saya harus kuat..Saya tidak mahu menjadi orang yang lemah..

2 JANUARI 2008

Rindu saya terubat apabila keluarga Josh sudi berada disini.Emma.. anak perempuan tunggal Victoria terkebil-kebil melihat saya..Anak kecil yang tidak tahu apa-apa lagi..Darwin telah tinggal di asrama..Victoria memberitahu bahawa Darwin sangat merindui saya.Saya hanya tersenyum sahaja..Teringat saya sewaktu Darwin berumur 5 tahun..Kanak-kanak yang cergas..

25 FEBRUARI 2008

Saya terpaksa menunggu sum-sum tulang yang sesuai.Keadaan saya semakin lemah..Sekarang saya terpaksa meggunakan kerusi roda untuk bergerak.Maizatul Asiah selalu membawa saya ke taman supaya saya tidak berasa bosan di bilik..Kadang-kala kami menceritakan kehidupan kami masing-masing..Semakin banyak saya mengetahui tentang Maizatul Asiah..

6 APRIL 2008

Saya akan menjalani pembedahan pemindahan sum-sum tulang..Tiada gelak ketawa..Masing-masing dalam keadaan risau.Virginia hanya menangis apabila melihat saya.Saya hanya tersenyum..Saya memberitahu mereka yang saya akan selamat dan tidak perlu memikirkan yang bukan-bukan..Saya terlihat Maizatul Asiah menangis di penjuru bilik..Saya hanya senyum lagi..

21 JULAI 2008

Malam ini saya akan berada di bilik bedah.Saya tidak pasti pembedahan ini akan berjaya ataupun tidak..Hanya Allah sahaja yang tahu.Saya hanya redha sahaja..Saya bersyukur kerana dapat hidayah sebelum saya menghembuskan nafas yang terakhir.Saya yakin hanya islam sahaja agama yang sebenarnya..
Kepada keluarga Martinez..Saya memohon maaf jikalau selama saya menjadi sebahagian keluarga ini saya banyak membuat kesalahan..Saya amat berbangga menjadi sebahagian daripada keluarga Josh Martinez..Ibubapa yang baik..Kakak dan abang ipar yang baik serta anak buah yang comel-comel belaka..Auntie sayangkan kamu semua..
Kepada Maizatul Asiah..Saya ingin menguncapkan ribuan terima kasih banyak-banyak kerana memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada saya tentang gaya hidup muslimah sejati  sebenarnya…Saya berharap agar Maizatul Asiah dapat menyampaikan pesanan saya tadi kepada keluarga Josh..Ucapkan terima kasih saya kepada mereka..
Mungkin ketika Maizatul Asiah membaca dairi ini saya sudah tiada lagi didunia..Doakan saya supaya berada dalam kalangan insane-insan yang solehah..Amin..

Maizatul Asiah membelek helaian diari itu.. Terdapat beberapa gambar yang terselit disitu..Seorang bayi bersama dengan seorang lelaki..Mungkin inilah Gwen dan Mike..Maizatul Asiah melihat lagi..Gambar kak Ijah..Cantik!Sangat cantik..Rambut keperang-perangan..Sedang duduk disebuah taman sambil memegang seorang bayi dan bersebelahan dengan seorang lelaki..Inilah Siti Khadijah dahulu..Sebelum memeluk agama islam..Gambar terakhir adalah gambar perkahwinan Siti Khadijah bersama Josh..Mereka sangat gembira.Maizatul Asiah tersenyum.Sekurang-kurangnya Siti Khadijah mempunyai kenangan yang manis sepanjang hidupnya.Maizatul Asiah membelek helaian yang terakhir.Terdapat sebuah puisi dalam diari itu….


Islam….
Suatu agama…
Sangat suci dan indah apabila dihayati dan diikuti..
Pernahkah kita terfikir..
Kenapa agama ini diturunkan..
Dari langit ke seluruh alam..
Hanya orang tertentu yang akan memikirkannya..
Hanya sebahagian sahaja daripada kita..
Yang betul-betul ingin mengetahuinya…
Diturun melalui malaikat Jibrail kepada manusia bernama Muhammad..
Islam…
Diajar dan dipelajari..
Disebar ke seluruh dunia…
Meredah onak dan duri…
Ditentang dan dihina..
Semangat dan keimanan menjadi benteng perjuangan..
Tidak kenal erti putus asa..
Kerana mereka tahu..ganjaran yang akan mereka perolehi di sana nanti…
Islam..
Nur dari Allah..
Kepada hamba-hambanya yang dikasihi..
Hiduplah dalam nur itu..
Peganglah 2 perkara itu..
Nescaya kita akan selamat didunia dan akhirat..

Maizatul Asiah menutup dairi itu..Dia mengelap air mata yang bertakung di matanya..Sungguh menyedihkan..Jam di dinding menunjukkan pukul 5.00 pagi..Tiba-tiba azan di surau berkumandang.Baru Maizatul Asiah menyedari bahawa dia tidak tidur semalaman..Maizatul Asiah turun dari katil dan menuju ke tandas untuk melakukan solat subuh..

“Ya Allah ya Robbi..Ya Khaliq…
Kau letakkanlah Siti Khadijah saudara seislamku di tempat-tempat orang-orang yang beriman..
Kau ampunkanlah segala dosanya yang lampau..
Hanya kepada Mu ku berserah…Amin ya robilalamin…”

Maizatul Asiah meletakkan telekung dan sejadah di atas katil…Dia bertekad untuk mencontohi keperibadian akhlak dan iman seperti Siti Khadijah.. Terima kasih Ya Allah kerana mempertemukan saya dengan insane yang mulia.



                                                     deella zakaria

commentbox

Powered by ShoutJax

Sekadar Renungan

Sesungguhnya pada kejadian langit & bumi pada pertukaran malam & siang ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan & keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu bagi orang-orang yang mengingati semasa mereka berdiri & duduk & semasa mereka berbaring mengiring. Mereka memikirkan kejadian langit & bumi sambil berkata " Wahai tuhan kami! Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. Wahai Tuhan Kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya & orang-orang yang zalim itu tidak akan beroleh penolong pun. Wahai Tuhan Kami! Sesungguhnya kami telah mendengar segala penyeru (rasul) yang menyeru kepada iman. Katanya Berimanlah kamu pada tuhan kmu maka kami pun beriman. Wahai Tuhan Kami! ampunkanlah dosa-dosa kami & hapuskanlah daripada kami kesalahan kami & matikanlah kami bersama-sama orang-orang yang berbakti. Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang Engkau janjikan kepada kami melalui rasul-rasulMu & janganlah Engkau hina kami pada akhirat nanti. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Surah Ali-Imran ayat 190-194).
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons